Trendy w projektowaniu stron WWW dla JST w 2018 roku

 

Zastanawiasz się nad zmianą strony internetowej? Poznaj cztery najważniejsze trendy, które będą obowiązywać w 2018 roku!

Mobile First, czyli odpowiedź na coraz większe wykorzystanie urządzeń mobilnych!

Mobile First to zasada, według której podczas projektowania strony, kładzie się ogromny nacisk na dostosowanie jej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Aktualnie strony projektuje się w taki sposób, że najpierw powstaje projekt na desktop, czyli klasyczny monitor, a następnie tę wersję dopasowuje się do urządzeń mobilnych. Mobile First wychodzi z założenia, że najpierw powinien powstać projekt na urządzenia mobilne, a dopiero później na desktop.

Dlaczego to jeden z najważniejszych trendów, na które powinieneś zwrócić uwagę? Odpowiedź jest bardzo prosta. To już kolejny rok, w którym odnotowujemy przewagę urządzeń mobilnych nad tradycyjnymi komputerami. Posiadanie strony responsywnej to już niejako wymóg, a posiadanie strony internetowej zaprojektowanej zgodnie z zasadą Mobile First wiąże się z wieloma korzyściami dla użytkownika korzystającego z urządzeń mobilnych.

Video w Nagłówku, czyli pokaż się od najlepszej strony!

W ostatnich latach mogliśmy zauważyć, że projektanci stron WWW odchodzą od nagłówków przeładowanych informacjami i wypełnionych stockowymi zdjęciami. Rok 2018 będzie kontynuacją tego trendu z dużym naciskiem na rozwój i coraz częstsze wykorzystanie materiałów wideo jako tło strony czy właśnie w nagłówku. Wszystko za sprawą coraz szerszego dostępu do szybkich i stabilnych łączy internetowych.

Chcesz zobaczyć, jak prezentuje się film w Nagłówku? Tutaj możesz!

Kolejnym argumentem, który przemawia za wykorzystaniem video na stronie, jest fakt, że coraz większa ilość contentu prezentowana jest właśnie w tej formie. Według jednego z raportów sporządzonych przez Cisco: w 2021 roku video będzie odpowiadać za ponad 80% ruchu konsumenckiego w Internecie.

Co to oznacza dla właścicieli stron internetowych? Trend wskazuje, że przeładowane nagłówki powinny zostać zastąpione filmem, który o wiele lepiej angażuje użytkownika. Dodatkowo pozwala w kreatywny sposób zaprezentować treści dostępne na stronie internetowej.

Minimalizm, czyli mniej znaczy lepiej!

Wszystko wskazuje na to, że w 2018 roku nadal głównym nurtem, z którego będą korzystać projektanci, będzie minimalizm, który doskonale podkreśla najważniejsze treści.

Minimalizm to trend, który doskonale sprawdza się w tworzeniu prostych, angażujących treści. Strony, które są poukładane i zawierają tylko potrzebne elementy, o wiele lepiej konwertują. Użytkownik, wchodząc na dany serwis, nie chce być zasypywany niepotrzebnymi informacjami. Ceni sobie prostotę i elegancję, która nadaje komunikatom dostępnym na niej wiarygodności.

Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dogłębną analizę wszystkich elementów, które chcesz mieć na stronie internetowej. Ich obecność powinna motywować funkcjonalność i konkretne zastosowanie.

Hamburger Menu, czyli ukrywanie już nie takie fajne!

Ukryte menu stosowane było na stronach przez kilka ostatnich lat. Hamburger Menu miało jedną podstawową zaletę — po ukryciu zyskiwaliśmy dużą przestrzeń, którą mogliśmy zagospodarować na różne sposoby. W praktyce okazało się jednak, że rozwiązanie jest niezrozumiałe dla wielu użytkowników, a także mniej funkcjonalne niż moglibyśmy przypuszczać, szczególnie jeśli mowa o klasycznych desktopach. Inaczej ma to się w przypadku urządzeń mobilnych, w których rozwiązania zajmujące małą przestrzeń są zdecydowanie faworyzowane.

Prognozy na 2018 roku zapowiadają, że projektanci stron internetowych skupią się na tzw. pływającym menu. Menu, które przesuwa się wraz ze scrollowaniem strony, jest bardziej intuicyjne i zdecydowanie wzmacnia user experience.

Podsumowanie:

Trendy na 2018 rok nie zapowiadają diametralnych zmian w sposobie projektowania stron internetowych. Raczej są zapowiedzią utrzymania dobrych praktyk w tej sprawie.

Co te trendy oznaczają dla serwisów internetowych JST? Kilka ważnych kwestii, na które chciałabym zwrócić uwagę! Przede wszystkim dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych — strony, których nie można obsłużyć telefonem lub tabletem, przestają być zauważalne i wyszukiwane. Mają zdecydowanie gorsze liczniki odwiedzin i zajmują gorsze miejsca w wynikach wyszukiwania.

Strony przeładowane treścią również są w gorszej pozycji. Z takich stron bardzo źle się korzysta, trudno się po nich nawiguje, a to wszystko także ma wpływ na ilość odwiedzin.

Strona internetowa samorządu powinna być jego wizytówką, o którą powinno się dbać. Ponieważ może zrobić wiele dobrego wśród mieszkańców, ale nie tylko.