3 cechy dobrego Wirtualnego Spaceru!

Wirtualny spacer, czyli realistyczne odwzorowanie rzeczywistości przy wykorzystaniu połączonych ze sobą cyfrowych panoram. Jak często korzystacie z tej opcji na stronach WWW? Zastanawiacie się, czy Wirtualny Spacer przyda się w waszym serwisie? Czy ktoś będzie z niego korzystał! Zapewne tak, ale oczywiście tylko i wyłącznie, wtedy kiedy będzie dobrze zrealizowany.

W jaki sposób przygotować Wirtualny spacer, aby był pomocny, angażujący i aby zachwycał odbiorców? Podpowiadamy!

Postaw na panoramę!

Wirtualny spacer buduje się na bazie panoram sferycznych, czyli nowoczesnym rodzaju fotografii, która obejmuje cały otaczający widok – 360 stopni w poziomie i 180 w pionie. Dodatkowo sferyczna nie jest ograniczona kadrem, który pokazuje tylko wycinek rzeczywistości. Jeśli odtworzymy taką fotografię na ekranie komputera, wykorzystując przeznaczony do tego odtwarzacz lub choćby zwykłą przeglądarkę internetową to odniesiemy realistyczne wrażenie przebywania w miejscu wykonania fotografii z możliwością swobodnego rozglądania się wokół.

Wiemy już, jaki rodzaj zdjęć jest potrzebny. Kolejnym krokiem, jaki należy wykonać – jest określenie, jakiej ilości zdjęć panoramicznych potrzebujemy. Najprostsza odpowiedź to “zależy”, ale najprostsza nie oznacza najlepsza. Na finalną ilość zdjęć panoramicznych składa się kilka czynników:

  • wielkość obiektu,
  • liczba ścian i przedmiotów, które znajdują się na drodze,
  • przejścia pomiędzy pomieszczeniami, jeśli takie będą.

Najważniejsze przy obliczaniu ilości panoram jest określenie liczby pomieszczeń, które chcemy pokazać, a także, na jakiej realizacji nam zależy. Przepis na to jest prosty, im dokładniejszy spacer chcemy zrealizować, tym więcej zdjęć nam jest potrzebnych.

Spacer klasyczny, czy Wirtualny spacer Google?

Jeśli jesteś już przekonany o konieczności posiadania wirtualnego spaceru, a także wiesz, ile zdjęć panoramicznych potrzebujesz, nadszedł czas wyboru między dwoma opcjami: spacer wirtualny w wersji klasycznej lub rozwiązanie oferowane od Google.

Street View Trusted to córka Google Street View. Pozwala pokazać wnętrze firmę. W sposób analogiczny jak w usłudze Street View. Główne zalety tego rozwiązanie to:

  • prezentacja umieszczona jest na Mapach Google (na serwerach Google),
  • realizowany jest w większości po obiektach komercyjnych,
  • sposób nawigacji jak w usłudze Street View,
  • musi być wykonany przez Rekomendowanego Fotografa Google,
  • minimalna ilość zdjęć panoramicznych: 3,
  • transparentność: użytkownik nie może „przechodzić”przez ściany i inne obiekty,
  • zdjęcia statyczne prezentujące lokal (min. 10 sztuk.).

A co w takim razie może zaoferować wirtualny spacer w klasycznym wydaniu? Bardzo długo opcja klasyczna była realizowana przez programistów, a co za tym idzie, traciła bardzo dużo na jakości. Obecnie Wirtualne Spacery wykonywane są przez specjalizujące się w tej usłudze firmy, które gwarantują jakość, a także zaplecze techniczne. Klasyczny Wirtualny Spacer wydaje się opcją lepszą przede wszystkim, dlatego że:

  • prezentacja umieszczona jest w pliku,
  • realizacja dowolnego miejsca: komercyjne i niekomercyjne,
  • prezentacja może składać się nawet z jednego zdjęcia panoramicznego,
  • możliwość dodania do Wirtualnego Spaceru elementów multimedialnych,
  • wiele wersji językowych,
  • spacer może zostać odtworzony offline, czyli bez dostępu do Internetu.

Wzbogać Wirtualny Spacer o możliwości nawigacyjne czy dodatkowe zdjęcia!

Nikt nie lubi czuć się zagubionym, nawet jeśli podróżuje przy wykorzystaniu Internetu i komputera. Dlatego tak ważne jest, aby każdy Wirtualny Spacer zawierał nawigację, która ułatwi poruszanie się po prezentowanej przestrzeni. Dostępnych jest kilka opcji nawigacji:

  • hotspoty – ikonki strzałek wraz z podpisami umieszczone w spacerze,
  • umożliwiające przechodzenie do kolejnych panoram
  • dwupoziomowy indeks – graficzna lista miniatur panoram, uwzględniająca
  • podział na grupy lub typy;
  • lista wyboru wraz z przyciskami poprzednia / następna
  • mapa google wyposażona w „radar” i oznakowane punkty, w których dostępne są
  • panoramy.

Dodatkowo możesz wzbogacić Wirtualny spacer poprzez dodanie elementów multimedialnych, takich jak:

  • zdjęcia – otwierane w oknie po kliknięciu w ikonkę umieszczoną w panoramie,
  • zdjęcia gigapikselowe – posiadają dodatkową możliwość przybliżania szczegółów
  • i nawigacji po zdjęciu,
  • galerie zdjęć – kilka zdjęć dostępnych pod jedną ikonką w panoramie,
  • filmy – odtwarzacz otwierany w oknie po kliknięciu w ikonkę umieszczoną w
  • panoramie,
  • informacje tekstowe – mogą być dostępne zarówno w formie opisu do całej
  • panoramy, jak i wywoływane po kliknięciu w wyznaczone obiekty;
  • podkład dźwiękowy – do wyboru:
  • dźwięki otoczenia nagrane profesjonalnym rejestratorem,
  • muzyka
  • głos lektora – do wyboru:
  • głos profesjonalnego lektora zarejestrowany w studiu nagraniowym (kilka
  • głosów do wyboru),
  • głos wygenerowany za pomocą syntezatora mowy.

Odpowiadając na zadane wyżej pytania, Wirtualny Spacer może okazać się strzałem w dziesiątkę, szczególnie na stronach WWW, na których znajduje się spis atrakcji turystycznych, deweloperów, przedsiębiorców, czy na oficjalnych serwisach Urzędów Miast, Gmin czy Starostw. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – Użytkownik może swobodnie poruszać się po przestrzeni wirtualnej, oglądać przedmioty, uzyskiwać informacje. Wirtualny Spacer może dodatkowo budzić spore wrażenie wśród internautów.