Krótka i prosta domena, czyli przepis na sukces Twojej strony WWW!

Jak długo zastanawialiście się, jaki adres dla swojej strony WWW wybrać? Ile wariantów przetestowaliście? O ilu kwestiach przy wyborze nie mieliście pojęcia? Na te pytania mogą paść różne odpowiedzi, ale jedno jest pewne — adres serwisu internetowego jest bardzo ważny, ponieważ to on kieruje zainteresowanych użytkowników do witryny internetowej. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii, które powinniście wziąć pod uwagę przy jego wyborze.

Nazwa nie może być długa i złożona!

Domena jest nieodłącznym elementem każdego serwisu internetowego. Odpowiednio dobrana pozwoli na szybkie odnalezienie strony w Internecie. Dlatego nazwa powinna być:

Łatwa do zapamiętania nazwa jest ważna, ponieważ bardzo często zdarza się, że ktoś w trakcie rozmowy poleca konkretną stronę WWW i podaje jej nazwę. Jeśli będzie długa i złożona, to rozmówca na pewno od razu o niej zapomni. 

Innym przykładem mogą być bilbordy lub reklamy w gazecie czy innych tradycyjnych kanałach marketingowych. Odbiorca nie zawsze będzie miał możliwość zapisania adresu, a przy krótkiej i prostej domenie nie będzie problemu z zapamiętaniem.

Od jakiegoś czasu można wykupić domenę z polskimi znakami: ą, ę, ć. Może to być jeden ze sposobów na wyróżnienie strony internetowej na tle pozostałych, ale z doświadczenia zdecydowanie odradzam tę opcję. Dlaczego? To bardzo proste — adres WWW powinien wręcz “wpisywać się sam”, a dodanie polskich znaków może okazać się kłopotliwe dla wielu Internautów lub po prostu zbyt uciążliwe.

Wybierz odpowiednie rozszerzenie!

Możliwości wyboru różnych rozszerzeń jest wiele. Pytanie, czy warto z nich wszystkich korzystać? Prawdopodobnie najlepszą opcją jest, pozostanie przy najbardziej popularnych, takich jak:

  • .pl,
  • .com,
  • .org,
  • .edu,
  • .info

Wyżej wymienione rozszerzenia są najpopularniejsze oraz najbardziej rozpoznawalne. Jeśli nie planujemy skierować contentu za granicę, to najlepiej, jeśli zdecydujemy się na użycie rozszerzenia .pl, ponieważ jest ono specjalnie dedykowane dla domen działających w Polsce.

Wybór odpowiedniego rozszerzenia zależy również od charakteru naszego serwisu. Jeśli będzie stricte związany z edukacją, to powinniśmy zdecydować się na .edu, a jeśli jest to portal informacyjny to .info. Tak naprawdę rozszerzenie bardzo dużo mówi użytkownikowi o charakterze naszej strony internetowej, dlatego najważniejsze, aby dobrze je dopasować.

Nazwa musi się kojarzyć!

Skoro już wiemy, że domena powinna być prosta i krótka, a jej rozszerzenie powinno identyfikować treści zawarte w serwisie, czas wybrać nazwę. Zazwyczaj właściciele stron WWW decydują się wykorzystać frazy powiązane z nazwą firmy lub charakterystyką działalności np. sklep, perfumy, odzież. Tego typu rozwiązania mogą okazać się dobre, ponieważ stałym klientom będą kojarzyć się z profilem firmy.

Sytuacja komplikuje się w momencie, kiedy z domeną styka się osoba, która o firmie nic nie wie, dlatego bardzo fajnym rozwiązaniem jest stworzenie nazwy, która równocześnie będzie marką, którą użytkownicy będą darzyć szacunkiem, a także będzie dobrze się im kojarzyć. Dodatkowo domena wyróżni się spośród innych stron WWW o podobnej tematyce.

Nazwa powinna być krótka i prosta. Użycie znaków interpunkcyjnych (myślniki, podkreślenia itp.) oraz cyfr w nazwie domeny nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wydłużają one adres i sprawiają, że nazwa jest trudniejsza do zapamiętania.

Subdomena, czyli co?

Skoro mamy już wybraną nazwę i zakupioną domenę, to możemy rozpocząć naszą przygodę z subdomenami. Co to takiego? Mówiąc najprościej subdomena to nowy adres internetowy, który działa w ramach głównej domeny. W praktyce wygląda to tak: idcom.pl – to domena główna, a blog.idcom.pl to subdomena. Inaczej subdomeny działają, jako odrębne adresy internetowe i mogą kierować użytkowników na inną stronę niż główna. W podanym wyżej przykładzie-domena główna kieruje nas na stronę produktową naszej firmy, a subdomena na naszego bloga.

Ogromną, a może i największą zaletą subdomen jest łatwość w ich tworzeniu. Możesz stworzyć dowolną liczbę subdomen w obrębie jednej domeny. Warunek jest jeden — każda nazwa musi być unikalna.

Podsumowanie

Adres strony internetowej jest wizytówką firmy w Internecie, dlatego należy zadbać o to, aby był łatwy i prosty. Im przyjaźniejsza nazwa do zapamiętania przez użytkowników, tym większe szanse na zwiększenie odwiedzalności serwisu. Wybierając odpowiedniego dostawcę, sprawdź, jakie warunki zakupu, a później odnowienia (domenę należy odnowić raz w roku) Tobie oferuje.

Życzę powodzenia w tworzeniu perfekcyjnych domen!