4 sposoby na stronę główną serwisu WWW!

Pierwszym elementem, z jakim spotyka się użytkownik odwiedzający naszą witrynę to strona główna. Ważne, żeby była czytelna i przejrzysta — każdy kto przypadkowo trafi do naszego serwisu, powinien w klika sekund uzyskać informację, na jakiej stronie się znalazł.

Strona główna jest wizytówką całości. Powinna być prowadzona w taki sposób, aby zachęcać każdego użytkownika do zagłębienia się w poszczególne elementy. W jaki sposób stworzyć idealną stronę główną? Taką, która przykuje użytkownika i skłoni go do pozostania na stronie dłużej? Oto kilka ważnych kwestii, o których powinien pamiętać każdy redaktor.

Strona WWW Gminy Wągrowiec / Realizacja IDcom Group – http://gminawagrowiec.pl/

ZADBAJ O TO, ABY UŻYTKOWNIK WIEDZIAŁ GDZIE JEST!

Należy zadbać o to, aby osoba odwiedzająca serwis WWW była w stanie określić, jaką witrynę widzi oraz czego dotyczy jej tematyka. Tutaj pomocna może być identyfikacja, czyli wyeksponowanie np.

  • herbu,
  • logo,
  • nazwy jednostki.

Spowoduje to, że użytkownik od razu otrzymuje informację, na jaką stronę internetową trafił. Należy pamiętać, że najlepszą lokalizacją dla logo lub innych elementów identyfikujących są górne sekcje serwisu, takie jak Nagłówek oraz Slider. Elementy dodatkowe, które mogą pomóc w identyfikacji to dodatkowe opisy, podpis pod nagłówkiem czy wykorzystanie tej samej kolorystyki w witrynie i pozostałych materiałach promocyjnych.

Najważniejsze w identyfikacji jest to, aby opierała się ona na spójnych zasadach i korzystała z ustalonych wzorców.

PAMIĘTAJ O UPORZĄDKOWANIU INFORMACJI!

Wiadomości to jedna z najważniejszych sekcji dostępnych w serwisie internetowych. W tej sekcji możemy znaleźć aktualności dotyczące JST, komunikaty czy aktualne ogłoszenia. Należy pamiętać o bieżącym uaktualnianie Wiadomości, ponieważ wpływa to na sposób, w jaki postrzegają nas odbiorcy.

Należy pamiętać, że na stronę internetową JST zaglądają różne osoby w różnym celu. Mogą to być mieszkańcy, którzy szukają informacji dotyczących funkcjonowania urzędu, albo turyści planujący urlop w okolicy. Odbiorców serwisu internetowego możemy podzielić na trzy kategorie:

  • mieszkańcy
  • turyści
  • inwestorzy

Aby ułatwić poruszanie się po stronie głównej, można wykorzystać specjalnie dedykowane moduły, w których przedstawiciele każdej z wymienionych wyżej grup będą mogli znaleźć interesujące ich informacje, m.in.:

  • Wykaz Spraw
  • Atrakcje Turystyczne
  • Zamówienia Publiczne

Sekcja Wiadomości gromadzi w sobie ogromną ilość informacji oraz artykułów, które niezgrupowane mogą być kłopotliwe w odbiorze. W tym wypadku bardzo pomocne mogą okazać się Tematyki Wiadomości. Funkcja, która umożliwia grupowanie wszystkich opublikowanych artykułów oraz ułatwia nawigację Internautom.

Listę tematyk można stworzyć samemu, ich ilość jest nieograniczona. Dobrze wykorzystane tematyki porządkują treści udostępnione w wiadomościach, musimy pamiętać, że porządek na stronie głównej to połowa sukcesu całego serwisu.

Serwis Miasta Gniezno / Realizacja IDcom Group – www.gniezno.eu

ZADBAJ O JAKOŚĆ TREŚCI! 

Właściciele stron WWW bardzo często zaśmiecają stronę główną zbyt dużą ilością tekstu. Wielu uważa, że im więcej treści na stronie głównej tym serwis jest atrakcyjniejszy w odbiorze. Nic bardziej mylnego. Jak podaje stworzony w 2014 roku raport Administrada — zbyt duża porcja informacji sprawia, że odbiorca bardzo szybko rezygnuje z dalszego przeglądania serwisu.

Doskonałym rozwiązaniem może być stworzenie Listy aktualności, która pomoże uporządkować nadmiar informacji. Pozostawienie na stronie głównej nagłówka, tytułu i krótkiego podsumowania w zupełności wystarczy. Użytkownik sam będzie mógł zdecydować, z którymi treściami chce się zapoznać bliżej.

UPORZĄDKUJ BANERY!

Najgorsze co może zdarzyć się na stronie głównej każdego serwisu, nie tylko dedykowanych dla JST, to brak specjalnej sekcji, w której znajdą się wszystkie banery. Oczywiste jest, że elementy promocyjne stanowią integralną część serwisu. Musimy jednak pamiętać, że użytkownik odwiedzający naszą witrynę będzie oczekiwać, że ma kontrolę nad jego elementami. Dlatego powinniśmy zrezygnować z pojawiających się znikąd i do niczego nie pasujących banerów reklamowych, które, o zgrozo, zasłaniają połowę strony internetowej.

Idealnym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest, wspomniana przeze mnie wcześniej, strefa banerowa. Miejsce, w którym można udostępnić wszystkie banery. Będą one widoczne na stronie, każdy będzie mógł się z nimi zapoznać, ale nikomu nie będą przeszkadzać. To bardzo ważne, aby ułatwić i umilić pobyt w naszej witrynie.

PODSUMOWANIE:

Strona główna serwisu, w szczególności dedykowanego JST powinna być przejrzysta i uporządkowana. Musi identyfikować się z właścicielem, podawać użytkownikom potrzebne informacje. Powinna być prosta i czytelna. Najważniejsze nie może być przeładowana informacjami oraz banerami reklamowymi. Serwis internetowy jest wizytówką JST — musi spełniać pewne wymagania oraz trendy.

Źródło: Raport Administrada 2014 r.